Muzică

Profetul, un spectacol-concert in premiera

Pentru prima data in lume, cartea celebrului poet, pictor si filosof de origine libaneza Kahlil Gibran, ”Profetul”, va fi prezentata sub forma unui emotionant spectacol-concert in orasele Bucuresti, Timisoara si Cluj in aceasta toamna. Initiatoarea proiectului este apreciata interpreta de jazz, Teodora Enache. 

Punerea in scena a acestui proiect de suflet al Teodorei Enache se bucura de participarea extraordinara a actritei Oana Pellea. Impreuna, cele doua artiste vor fi manifestarile Profetului prin muzica si cuvant, iar calitatea spectacolului pare a fi deja asigurata de forta interpretativa a celor doua artiste. Regia este semnata de Mihai Tarna, producator si regizor cu o bogata experienta in teatru si film, sef al Catedrei ”Arta Actorului” la Scoala Internationala de Film din Paris.
 
Spectacolul ”Profetul”  ne dezvaluie 9 capitole din cartea lui Kahlil Gibran, pasaje care au inspirat compozitiile Teodorei, teme importante, despre care artista marturiseste ca au fost mereu prezente in sufletul si mintea sa si care isi gasesc in acest spectacol expresia prin muzica. O muzica cinematica, ce reuseste sa imbine perfect intentia lirica a poetului cu viziunea personala a compozitoarei, poezia si muzica. Teodora Enache nu a grabit si nu a fortat procesul de creatie, compunand muzica pentru spectacolul ”Profetul” pe parcursul a 7 ani, reluand-o periodic si rescriind-o cu rabdare, intr-o continua evolutie personala si comunicare cu sine insasi. Situat deasupra oricaror limite geografice, etnice sau religioase, ”Profetul” este un spectacol despre viata, moarte, iubire, despre marile intrebari care ne preocupa neincetat, dar mai presus de toate este o celebrare a vietii.

Teodora Enache este singura solista din Romania inclusa in USA International Visitor Program - un program a carui misiune este sa cultive relatii de lunga durata intre profesionisti din intreaga lume si omologii lor americani. De-a lungul anilor colaboreaza cu numerosi muzicieni si sustine  concerte in intreaga lume, alaturi de Stanley Jordan, Benny Rietveld, Theodosii Spassov, Les Paul, Curtis Fueller sau Guido Manusardi. In Romania, principalul sau partener de scena fost Johnny Raducanu.

Oana Pellea este o figura iconica a teatrului si filmului romanesc, detinatoare a numeroase premii pentru activitatea sa artistica impresionanta, cu o filmografie ce numara peste 20 de productii (”Children of Men”, regia Alfonso Cuaron, nominalizat la trei categorii de Premiu Oscar, unde ii are ca parteneri pe Clive Owen si Julianne Moore, ”I Really Hate My Job”,  ”Fire And Ice”, ”Bibliotheque Pascal”, ”Stare de Fapt”, ”Faleze de nisip” etc). Actrita joaca in limbile romana, franceza, engleza si italiana, participa la turnee de teatru in strainatate si reprezinta Romania in  jurii internationale la festivaluri de teatru si de film.

Alaturi de cele doua artiste, pe scena se vor afla cunoscuti instrumentisti straini si romani.
 
In ”Profetul” muzica se sustine prin cuvant si cuvantul prin muzica, iar forta mesajului e amplificata de aceasta fuziune. Un spectacol despre viata si natura umana, de care publicul are nevoie, „Profetul” ofera o intalnire emotionanta intre artisti si spectatori si bucuria unei calatorii interioare cu adevarat memorabile. 

 

Ascultaţi cea mai veche piesă muzicală din lume, compusă în urmă cu 3.400 de ani!

Cea mai veche piesă muzicală din lume, gravată în urmă cu aproximativ 3.400 de ani pe o tăbliţă de argilă, a fost descoperită în situl Ugarit din Siria, informează maxisciences.com.
 
Descifrată de specialişti, piesa muzicală atestă existenţa, la acea perioadă, a unei teorii muzicale avansate şi a unei game de şapte tonuri, anterioare culturii elene.
 
Dacă în prezent ar fi considerată o piesă proastă, potrivit specialiştilor, în urmă cu aproape 3.500 de ani era, poate, un hit. Reactualizată prin intermediul mijloacelor muzicale moderne, piesa este disponibilă publicului.
 
În anii 1950, arheologii francezi au descoperit o serie de plăcuţe din argilă în situl sirian Ugarit. Datând din secolul al XIV-lea î.e.n., redactate în hurită, în prezent o limbă moartă, plăcuţele conţineau şi partitura unui imn vechi de 3.400 de ani, considerat de specialişti un record.
 
Profesorul Anne Draffkorn Kilmer, de la Universitatea din California, a lucrat mulţi ani pentru a descifra plăcuţa, alături de muzicologul belgian Marcelle Duchesne-Guillemin. Deşi mult timp s-a crezut că nu au existat o teorie şi o gamă muzicală înainte de greci, un studiu din 1963 a arătat că popoarele din Orientul vechi posedau astfel de cunoştinţe înainte de eleni. Este vorba de o gamă diatonică, cu şapte tonuri, ca cea care stă la baza muzicii occidentale.
În ceea ce priveşte piesa descoperită în Siria, dacă notele sunt vizibile, nu există în schimb simboluri ale ritmului, ceea ce lasă o mare marjă de interpretare.
 
Piesa este un imn dedicat lui Nikkal, soţia zeului Lunii, Yarikh, şi este acompaniată de un text, în care este vorba de o femeie care se plânge că nu poate deveni mamă.
 
_
embed video plugin powered by Union Development

Raï

este o formă de muzică populară, originară din Oran, Algeria din muzica beduinilor, combinată cu muzica spaniolă, franceză, africană și arabă. Cuvântul raï în limba arabă înseamnă „opinie”.
Interpreții de raï sunt numiți cheb sau sheikh; această tradiție a apărut în orașe ca Oran, în special în rândul oamenilor săraci. Cântat de cele mai multe ori de bărbați, la sfârșitul secolului XX, acest stil a început să fie cântat și de femei.
După independența Algeriei, în 1962, cartierul evreiesc al orașului Oran a devenit un important centru muzical, datorită unor muzicieni ca Reinette L'Oranaise, Saoud L'Oranais și Larbi Bensari. În cartierul Sidi el Houari locuiau pescari spanioli care sosiseră după 1939. Aceste două cartiere au fost centre ale inovației muzicale.[1]. Arabii din Oran, cunoscuți pentru al-andalous, un stil clasic de muzică importat din Spania de sud după 1492. Hawzi a fost foarte popular, iar cele mai importante figuri ale acestui gen au fost Cheikha Tetma, Fadila D'zirya și Myriam Fekkai.
În anii '60, rock and roll-ul american și muzica soul erau foarte populare. Stilul francez Yé Yé era și acesta foarte popular. Bellamou Messaoud și Belkacem Bouteldja au modernizat genul raï, devenind foarte populari în anul 1964. Chaba Fadela și Cheb Khaled și-au început și ei cariera în această perioadă. Piesa „Ana ma h'lali ennoum”, interpretată de Fadela pentru prima dată în anul 1979, este considerată a fi începutul stilului modern pop raï. Succesul internațional al genului a început în 1976 odată cu succesul lui Rachid Baba Ahmed, cel mai important producător de raï.
În anii '80 a început perioada în care genul raï s-a bucurat de cea mai mare popularitate. În anul 1986 a avut loc primul festival de raï sprijinit de stat. Acesta s-a ținut în Algeria, dar și în Bobigny, Franța. Cheb Khaled a fost primul superstar internațional, deși acesta nu a devenit foarte popular în Statele Unite, America Latină sau alte zone. Albumul său din anul 1988, Kutché a dus la popularizarea interpretului, dar și a întregului gen raï. Alți interpreți cunoscuți ai anilor '80 sunt Houari Benchenet, Raïna Raï, Mohamed Sahraoui, Cheb Mami și Cheb Hamid.
Fundamentaliștii islamici consideră acest gen muzical drept necurat și blasfemator.[2] Din acest motiv unii interpreți de raï au fost uciși de fundamentaliști.[2]
Interpreți faimoși de raï[modificare | modificare sursă]
Bellamou Messaoud
Chaba Fadela
Cheb Sahraoui
Faudel
Cheb Hasni
Cheb Kader
Khaled (cunoscut ca Cheb Khaled în primii ani ai carierei sale)
Cheb Mami
Cheb Bilal
Rachid Taha
Cheikha Rimitti
Chaba Zahouania
Reda Taliani
Mohamed Lamine
Cheb Hassen
Cheb Saidi
Cheb Abdou
Chebba Zahwania
Aziz Bo Walam
Cheb Zhiri Younes
 
https://www.youtube.com/watch?v=E0UkrlVDEio
 
 

Alte articole

Get connected with Us

Subscribe to our newsletter

القسم العربي

السيدة مريم رجوي ترحب بالسياسة الأميركية الجديدة السيدة مريم رجوي ترحب بالسياسة الأميركية الجديدة
CS-R
      رحبت السيدة مريم رجوي، رئيسة الجمهورية المنتخبة من قبل المقاومة الإيرانية بالسياسة الأمريكية الجديدة التي ” تدين الانتهاك الصارخ لحقوق الإنسان من قبل قوات الحرس” في إيران و” منع النظام...
مؤسسات رومانية إرهابية ؟ مؤسسات رومانية إرهابية ؟
CS-R
دأب النظام الأسدي في سوريا على وصف جميع معارضيه بصفة الإرهاب بغض النظر عن توجهاتهم الفكرية وآرائهم السياسية وانتماءاتهم الجغرافية . وتماشيا مع سياسته الديكتاتورية المعتمدة على استخدام العامل النفسي في...
 كلنا مهزومون.. وهذا هو الحل لسوريا كلنا مهزومون.. وهذا هو الحل لسوريا
CS-R
حمّل الفنان السوري، وعضو "منصة القاهرة للمعارضة السورية" جمال سليمان، مختلف الأطراف السورية مسؤولية الأوضاع الكارثية التي وصلت إليها البلاد.وقال سليمان في مقابلة خاصة مع "عربي21"، إن حل المسألة السورية لم...
قائمة السوريين في رومانيا والذين وضعهم الأسد على قوائم الإرهاب قائمة السوريين في رومانيا والذين وضعهم الأسد على قوائم الإرهاب
CS-R
انتشرت على الانترنت  قوائم مسربة، تتضمن أسماء شخصيات سورية وعربية وأجنبية، وضعها نظام بشار الأسد على قوائم الإرهاب الخاصة به، بسبب موقفها المعارض له.   والقائمة صادرة عن رئاسة مجلس الوزراء –...